Leg. Dålig Förebild

Det är ingen större hemlighet att jag ofta undrar hur Jan Björklund tänker. Som när han blandar ihop ”auktoritet” och ”auktoritär”. Eller när han talar om kunskap som vore det ett statiskt begrepp. Eller när han lyckas hasta fram dåligt underbyggda förslag om lärarlegitimationer i en fart där ingen hinner börja lufta kritik förrän det är försent och bara att gilla läget (om man inte är en obstinat flumpedagog eller nåt).

Eller som nu; när han avfärdar verkligheten som arena för lärande.

Den sparsmakade artikeln i DN säger lite för lite för att det skall vara värt att fördjupa sig för mycket i. Men kontentan är att den verksamhetsförlagda delen av lärarutbildningen – den s.k. VFU’n – brister i kvalitet på grund av att de yrkesverksamma lärarna och de autentiska skolmiljöerna är ”dåliga förebilder”. Allt enligt Jan Björklund.

Jag ser inget fel i att man skapar skolsimulatorer där man som blivande lärare kan utsättas för prövningar i en kontrollerad miljö, och att dessa s.k. övningsskolor blir en del i utbildningen. Men att anse/tro att dessa kan ersätta värdet i att faktiskt komma ut och möta verkligheten – och att försöka jobba i den här verkligheten med ett projekt, tema eller annat uppdrag – är naivt.

Lärarutbildningarna förmedlar en högst teoretisk idealbild av hur lärande fungerar. De utelämnar ofta faktorer som gruppstorlekar, kommunalt huvudmannaskap, individuella behov hos barn/elever m.m. Faktorer som ofta kommer som en mindre chock för lärarstudenterna när de kommer ut på sin VFU. Jag vill påstå att en eventuell brist i förhållandet mellan utbildning och praktik ligger i just detta. Kontrasten mellan teori och praktik.

Och när Jan Björklund med stab presenterar övningsskolor som ett sätt att höja kvalitén på lärarutbildningen är detta perspektiv okänt för honom. Han lever ju som bekant i en bubbla där skolan suger. Och det fett. Här drar de ökända grabbgängen omkring i korridorerna och spelar allan och här har lärare kapitulerat och avsagt sig auktoriteten i klassrummet med mera, med mera. Där det är de dåliga lärarnas fel att skolan är i ”kris” – varför vi nu får bära lärarlegitimationen i en kedja runt halsen som en slags dumstrut.

Då är det logiskt att anta att om det existerar en diskrepans mellan teori och praktik, så är det till praktikens nackdel. På grund av ovanstående. Så att Björklund ser lösningen att samla alla ”bra” lärare i övningsskolor, förlägga huvuddelen av VFU’n till dessa och utöver detta låta lärarstudenterna göra små utflykter till verkligheten (med det i minne att de nu besöker en ”dålig” skola med ”dåliga lärare”)… Ja, det är ju logiskt. Jag skulle antagligen ha tänkt likadant om jag inte visste bättre.

Jag har nyligen utbildat mig till dålig förebild och har alltså rätt att ta emot och handleda VFU-studenter. Jag har för närvarande två i mitt lilla stall av studenter. För dem är det väl kört, kantänkas?

Jag är inte säker på att Jan Björklund förstår hur hans förmedlade syn på mig och mina kollegor påverkas hur andra ser på oss. Vad det gör med den status han samtidigt påstår sig vilja ge oss. Vilken betydelse det har att han – vår egen minister – öppet avfärdar oss som så dåliga förebilder att vi inte ens duger till att handleda våra framtida kollegor eller ersättare. Han kanske inte förstår det.

För att vara utbildningsminister hyser han en förvånansvärt låg tilltro till oss som jobbar med just utbildning.

Om Jan Kjellin
Förskollärare, VFU-handledare, flumpedagog, skyddsombud m m.

5 Responses to Leg. Dålig Förebild

  1. enligt O says:

    Jäklar, ska också ta emot vfustudent snart. Stackare. För övrigt låter jag bli att kommentera herr Björklund och hoppas att hans liv i bubblan är till belåtenhet,

    Gilla

    • Janne says:

      Ha ha! Ja, de får passa sig, di däringa studenterna.

      Jag var på VFU-träff på högskolan idag och då pratade vi lite om det här. Det muttrades en hel del, kan jag avslöja. Bl.a. lyftes det att det vore intressant att ta del av de utvärderingar om VFU’n som man lutar sig mot i sin kritik.

      Kvalitén på VFU’n är inte generellt låg, även om det förstås finns dåliga exempel. På samma sätt går det förstås inte att okritiskt höja den till skyarna heller. Men den springande punkten är att det inte finns några uppenbara brister i VFU-systemet som gör det motiverat att så svepande såga det.

      Och än en gång (liksom i fallet med lärarleget) skall det göras en snabb utredning så att man kan genomföra förändringen innan det hinner formuleras någon kritik eller föras en sansad diskussion om det hela.

      Taktik, månne?

      Gilla

  2. Pingback: Ibland undrar jag « Ordklyverier

  3. Maths says:

    Det är kanske ett sätt att curla studenterna? Dom får läsa i en skyddad verkstad och göra praktik på en skyddad verkstad. Allting är rent och snyggt. Alla de barn/elever dom möter lever upp till kraven som förebilderna i den pedagogiska litteraturen ställer upp. Kanske har man även kunnat satsa på vikarier. Inga problem, bara läraktiga barn och idealiska förhållanden.

    Ska studenterna sedan göra sitt introduktionsår på en sådan skola? Och efter 4½ år få sin legimitation. Inga problem.

    Så kommer dom ut på sin första riktiga anställning. Dom har över 300.000 i studielån. Dom vet hur verkligheten ser ut.

    Då dras gardinen ner!

    Gilla

  4. klalin says:

    Ibland kan även jag vara reaktiv och bara hålla med…
    http://samtider.wordpress.com/2012/02/01/doktor-bjorklunds-kabinett/

    Gilla

Lämna en kommentar