Jag vill inte skriva mer om lärarlegitimationen…

…men det är nog omöjligt att undvika, även om artiklar som den om Proffice gör det åt mig genom att bekräfta det jag sagt hela tiden; att lärarleget är en ganska oseriös historia.

Det är förstås synd om de som sökt legitimationen och nu får en klump i magen av den oseriösa behandlingen av ansökningarna. Tänk att få sin status bekräftad närmast på måfå. Som att bli stämplad i pannan av en tränad apa.

Det DN skriver är alltså att jag i praktiken skulle ha kunnat skicka in min ansökan i två exemplar och fått två olika svar, beroende på i vilken av postbackarna respektive ansökan råkat hamna. Jag visste förstås inte att det skulle bli såhär, men å andra sidan stämmer det ganska bra överens med mina tankar och åsikter om legitimationen och dess eventuella validitet.

Å andra sidan. I dagsläget är ju legitimationen gratis för de som söker den. Kanske får man en bättre (och säkrare) behandling av sin ansökan om man väntar tills den kostar pengar? Då kanske Skolverket kan byta upp sig från Proffice till Manpower. Eller nåt.

Om Janne
Flumpedagog och förskollärare. Bland annat...

2 Responses to Jag vill inte skriva mer om lärarlegitimationen…

  1. Anna skriver:

    Om du har en examen från före 1 juli 2011 så kommer det aldrig att kosta pengar för dig.. men du kan väl skicka med en slant som dricks, så kanske du hamnar i ”gräddfilen”🙂

    Gilla

    • Janne skriver:

      Hoppas du har rätt. Jag har hört rykten som säger att om man inte sökt innan när-det-nu-var, så kommer det att kosta, även för oss gammelrävar.

      (Får nog ta och kolla upp det där närmare…)

      Gilla

Kommentera

