Vi behovsprövar lärarleget

Jag har fått många positiva reaktioner på mitt gästspel i Lärarnas Tidning och det har fått mig att fundera. Kanske är det fler än någon enskaka obstinat flumpedagog som känner skepsis inför lärarlegitimationen?

Uppenbarligen är det i alla fall fler än jag som sitter med frågor om lärarleget som är av annan sort än ”kan jag räkna den här kursen?” eller ”det står si och så i mitt examensbevis. Betyder det att jag är behörig för både ditt och datt?” och det är värt att ta fasta på. runt 20% av landets lärare (förskollärare inräknat) har redan ansökt och vi andra kommer förr eller senare att mer eller mindre tvingas ansöka vi också.

Jag är nybliven verksamhetsförlagd lärarutbildare och jag kommer inom kort inte att få utöva det ansvaret utan legitimation. Och jag kommer inte att kunna byta jobb. Och löneförhandlingarna kan bli kniviga (även om jag pratade helt kort med en lärarkollega häromdagen som sade att egentligen borde det inte bli så svårt, för man har ju samma kompetens både med och utan legitimation), liksom jobbläget på det stora hela, ifall SKL verkligen gör verklighet av sitt hot om att se på olegitmerad personal som fredlös. Kort sagt räknar jag med att behöva bita i det sura äpplet förr eller senare, men att jag hellre låter bli senare för att – om inte annat – markera mitt missnöje med reformen.

20 procent pratade jag om, och den siffran stoltserar även Skolverket med. Men det kan ju faktiskt innebära att upp till 80 procent av lärarkollektivet är skeptiska.

Så nu har ni chansen att visa vad ni tycker (och kommentarsfältet är förstås öppet som vanligt):

Om Jan Kjellin
Förskollärare, VFU-handledare, flumpedagog, skyddsombud m m.

15 Responses to Vi behovsprövar lärarleget

  1. Linda O says:

    Jag tänker vänta så länge jag bara kan. Det här är för mig en onödig reform som bara kostar en massa pengar. Jag har ett examensbevis och det borde räcka.

    Gilla

  2. Maths says:

    Jag väntar också. Det är väl 2015 som är någon slags gräns? Även jag har ett examensbevis.

    Hösten 2008 gick jag en kurs i VFU-läreriet. Jag har aldrig haft någon ”elev” och det stör mig inte alls. Om universitetet vill ha VFU-platser till sina studenter och kommunen vill ha förskollärare, då måste dom skaffa fram dessa platser. Jag finns här och har jobbat några år, är dessutom man om det nu finns några män på utbildningen.

    Gilla

  3. Janne says:

    Jag får min första student om ett par veckor. Vet inte när regelverket för VFU-grejen slår till, men det märks väl.

    Jag gråter inte heller över tappade studenter, men det är synd att legitimationen skall sätta käppar i hjulet för oss som har vår examen och dessutom en ”regelrätt” handledarutbildning. Legitimationen är även i det här fallet inget som gör mig mer lämpad än tidigare.

    Dessutom kan jag föreställa mig ett scenarion där en minde lämplig (p.g.a. att denne saknar handledarutbildningen), men legitimerad förskollärare kan få ta den här sysslan istället för mig, eftersom jag saknar legitmationen. Och då motverkar väl legitmationen sitt syfte?

    Gilla

  4. Lisa says:

    Att jag har varit sjuk gör mig inte till en sämre lärare och att jag kommer att få legitimation gör mig inte till en bättre lärare. Men som arbetslös lärare, som försöker få in en fot i skolan igen, har jag sökt min lärarlegitimation. (Det är alltså inget som säger att ens de tjugo procenten egentligen tycker att det är någon nödvändig eller strålande idé.)

    Gilla

    • Janne says:

      Ett viktigt och sant påpekande!

      Legitimationen är ett tvång, och som varande just ett tvång kan man inte hävda att ett stort antal ansökningar är ett tecken på att den är en vare sig efterlängtad eller behövd reform.

      Gilla

  5. Lärarstudent says:

    Egentligen tänkte jag inte skriva något alls när jag såg inlägget för några dagar sedan, utan bara rösta. Så det gjorde jag. Men sedan dess har jag förföljts av en tanke omöjlig att skaka av sig: Jag känner mig som en EU-gurka!

    ”Ju rakare gurkor desto fler får plats i kartongen. Gurkor som är väldigt böjda är därför inte med i någon av de fyra klasserna. Men det innebär inte att de är förbjudna. Gurkor som inte passar in i någon av de fyra klasserna säljs som ‘oklassificerade’.” (http://bit.ly/dHYqIQ)

    Gilla

  6. Stefan says:

    Jag är äldre-lärare (4-9) och har inte ännu ansökt om legitimation. Kommer att göra det i sinom tid, men vill vänta och se var detta leder rent praktiskt. Jag tror på en legitimation för lärare, men tycker att denna skulle finnas i examen, inte ligga utanför. Legitimationen som den vkar bli blir mer och mer urvattnad och då är det ju faktiskt bara en dyr reform som inte betyder något speciellt egentligen rent pedagogiskt för en skola. Björklund glömde att Sverige utanför städerna får väldigt svårt med behörig personal om icke- legitimerade ämnen inte får ingå i en landsbygdslärares profession. Landsbygdsläraren får istället resa runt i kommunen ( som kan vara väldigt stor) och ha kemi och matte i fem olika skolor, nån timme på varje. Eller?
    Men nu sa käre B-Lund att även olegitimerade kan jobba kvar och att de får även sätta betyg, och då blir det väldigt aktuellt att fundera över legitimationens vara eller inte vara. Vad blir skillnaden då? Om den är till för att råda bot på kvackandet?

    Gilla

    • Maths says:

      Och inte kommer de två lärarfacken att göra det bättre för kringflackande lärare. Som exempel kan man se på Metta Fjelkners uttalande i Skolfront, där en gymnasielärare fick till svar att han borde förstå för vem han var på jobbet och att han då fick ta att åka runt i kommunen.

      Sedan kan man väl konstatera att lärarleget håller på att bli en fars. Behöver vi sådan politik?

      Gilla

    • Janne says:

      För att förtydliga är det fortfarande krav på legitimation om man skall få sätta betyg, däremot sade B-lund nåt i stil med att man inte behöver ha behörighet i ämnet för att sätta betyg.

      Jag har för övrigt hört rykten om att alla lärarfack inte är helt positiva till satsningen på lärarlegitimation. Månne är det bara vissa lokalavdelningar som knotar lite tyst, men missnöjet finns där, trots facktopparnas ohöljda hyllningar av ”reformen”. Det är viktigt, tycker jag.

      Som reform är lärarleget en histora som annars framställs som något alla vill ha, från regering till lärarfack till lärare och förskollärare. Men så är det absolut inte.

      Gilla

  7. Gila says:

    Examen borde räcka, anser jag.

    Gilla

  8. David says:

    Lönerna kommer inte stiga om inte kommunerna lägger ut mer pengar! Förstår inte hur en titel får ett yrke att få högre status. Det hänger på kommunerna eller staten.
    Jag tycker att lärare borde få högre lön. Men en titel räcker inte.
    Lediga jobb för lärare

    Gilla

Lämna en kommentar