Men SLUTA då!

Nu gjorde han det igen. Skickade ut sitt jäkla nyhetsbrev på min lediga fredag.

Den här gången skriver han om lärarleget och det här med obehöriga lärare. I första stycket skriver han att en viktig anledning till lärarlegitimationens införande är att ”under lång tid har skolans elever alltför ofta mött lärare utan lärarutbildning eller lärare utan utbildning i det ämne de undervisar i, samtidigt som det som händer i klassrummet är avgörande för höjda kunskapsresultat i skolan”. I andra stycket avfärdar han sig själv genom att skriva att ”samtidigt finns det ett stort antal lärare som har undervisat under många år men inte uppfyller behörighetskraven (d.v.s. de undervisar i ett ämne de inte har utbildning i -min kommentar). Det är viktigt att dessa erfarna lärare kan få sin yrkeserfarenhet tillgodoräknad”.

Återigen får han mig att häpna!

Först skapar han regler för att förhindra lärare att undervisa i ämnen de saknar behörighet för. Sedan skapar han undantagsregler till reglerna som tillåter dessa lärare att fortsätta undervisa i ämnen de saknar behörighet för.

Jag har ett tidigare inlägg som jag döpte till ”Tillbaka på ruta ett”. Det här inlägget tillför egentligen föga till det resonemang jag för där. Snarare slår det in spiken lite längre i kistan.

Hur mycket av utbildningsministeriets och lärarfackens tid går idag åt till att skapa kryphål i regelverket för att så många som möjligt av de idag yrkesverksamma lärarna skall kunna få (eller undantas från kravet på att skaffa) lärarlegitimation?

Innan december kommer det att vara svårare att få sin ansökan avslagen än godkänd. Tro mig.

Om Janne
Flumpedagog och förskollärare. Bland annat...

5 Responses to Men SLUTA då!

  1. Det här gör mig tokig. Men å andra sidan är Björklund riktigt bra på att göra mig tokig. Betänk att dessa lärare ska jobba minst 15 år till om gränsen sätts vid 50.

    Gilla

    • Emelie skriver:

      Men detta verkar inte enbart gälla lärare över 50, utan alla som undervisat i ett ämne minst 8 av de senaste 15 åren. Det kan alltså vara lärare med typ 28 år kvar i yrket. Eller 38, om vi ska jobba till 75. Jag blir också tokig.

      Gilla

      • Janne skriver:

        Nä, precis. Det här gäller – om jag förstår det rätt – alla lärare som ”kvackar”. D.v.s. undervisar i ett ämne man inte har behörighet att undervisa i. Enda förutsättningen är att man har en i övrigt godkänd lärarutbildning.

        Kort sagt kan du bli legitimerad för vilket ämne som helst, förutsatt att du har en lärarexamen och har kvackat i det aktuella ämnet i minst 8 av 15 år.

        Gilla

  2. Maths skriver:

    Se det positivt: tänk så många nya arbetstillfällen det har skapat. Skolverket fick ju lov att anlita ett bemanningsföretag!😉

    Tänk också på den handlingskraft som både utbildningsministern och hans departement samt lärarfacken har visat.😉 Det blev visserligen fel, men ändå.

    Gilla

    • Janne skriver:

      Jotack. Handlingskraft saknas verkligen inte. Och det är ju bra att det skapat nya arbetstillfällen, även om det inte ens är obehöriga lärare man anställt.😉

      Tack för leendet du gav mig.🙂

      Gilla

Kommentera

