Tillbaka på ruta ett

Det vi idag kunde läsa på Lärarnas Nyheter om ”lokal behörighet” är egentligen slutklämmen på en två år gammal nyhet om validering.

Då handlade det främst om lärare med en gammal utbildning och som inte hämtat ut sitt examensbevis i tid, emedan det idag handlar om lärare i en aktningsvärd ålder av 50+ med en ”gedigen, flerårig erfarenhet av undervisning i ämnet”. Och danspedagoger utan lärarutbildning. Och lärare som tidigare fått sin behörighet från Skolöverstyrelsen. Och väntar vi lite till kanske även flumpedagoger kan undantas från kravet. Det skulle jag tycka var trevligt.

Självklart måste en så undermålig reform som lärarlegitimationen perforeras med undantag för att kunna ge sken av att fungera. Och jag riktar ingen som helst kritik mot vare sig gamla rävar eller danspedagoger. Men jag undrar lite över att man väljer att prata om ”lokal behörighet”. Om jag kan min lärarlegitimationshistoria var den lokala behörigheten – alltså lokala undantag från kravet på (formellt) behöriga lärare – ett av de stora argumenten för införandet av en lärarlegitimation. Att rensa upp i leden och sålla bort de obehöriga lärare som ju bedrog till att sänka resultaten i/och den svenska skolan.

Det är värt att upprepas. Alltså; lärarlegitimationens huvudsakliga syfte var att garantera förekomsten av utbildade och examinerade – d.v.s. behöriga – lärare i skola och förskola. Att borga för kvalitet. Att skapa skillnad. Förändring. Det var det mål man målade upp och som var det som övertygade de redan halvfrälsta att stödja och hjälpa till att driva igenom reformen.

Men det var då. Dagens nyhet om inte mindre än tre undantagsklausuler, varav en står i direkt motsättning till reformens målbild av en skola med enbart behöriga – alltså för sina ämnen färdigutbildade och examinerade – lärare.

”Skolöverstyrelsen kunde från 1971 göra lärare utan lärarexamen behöriga. Vi föreslår nu att även de ska kunna få legitimation…” -Anders Andrén, Jan Björklunds presschef

Samma gäng som slår näven i bordet, pekar med hela handen mot utgången, sätter likhetstecken mellan ”lokal behörighet” och obehörighet och som så gärna vill ståta med sina ansikten när lärarlegitimationen skrivs in i historieböckerna föreslår nu att obehöriga lärare skall kunna få legitimation! Man häpnar!

Jan Björklund works in mysterious ways.

Istället för att legitimera den lokala behörigheten på en gång avlegitimerar han först hela lärarkåren, gör det svårt även för formellt behöriga lärare att få ut sin legitimation och sedan, när det visar sig alldeles för omständigt, klumpigt och ogenomtänkt, så föreslår han att vi legitimerar den lokala behörigheten.

Och därmed har legg-reformen slutit sig i en cirkel och vi är tillbaka på ruta ett. Bra jobbat. Janne!

Advertisements

Om Janne
Flumpedagog och förskollärare. Bland annat...

9 Responses to Tillbaka på ruta ett

  1. torestad says:

    Jag håller med dig till 100 % Janne! Behörighet kan inte förvandlas till något förhandlingsbart.
    Lång erfarenhet får inte återigen likställas med kunskaper. Hela idén med legitimation förfelas på detta sätt. Antingen har man kunskap eller inte. Genom att stå inför en klass och hålla lektioner i ett visst ämne får ingen kunskaper.

    Gilla

    • Janne says:

      Tack för medhållet, Bertil. Även om vi ser på problemet med lite olika ögon, så betyder det något viktigt att vi är överens i vår kritik mot legitimationen.

      Gilla

  2. Emelie says:

    Så roligt att jag läste det här precis efter att jag själv skrivit ett inlägg med nästan exakt samma innehåll. 😀 Vill dock klaga lite på att du använder danspedagog och danslärare synonymt. Danspedagog är en konstnärlig examen. Sedan 2003 finns dans också som inriktning på lärarprogrammet och man kan få lärarexamen med dans som inriktning. Utbildningarna skiljer sej åt på så sätt att lärarprogrammet är lärarprogrammet och danspedagogprogrammet visserligen innehåller pedagogik och didaktik, men främst dansträning och kurser i till exempel koreografi och andra dansämnen med konstnärligt fokus. Just sayin’.

    Gilla

    • Janne says:

      Då ber jag om ursäkt. 🙂

      Att jag bytte -pedagog mot -lärare handlade (ser jag nu) mest om okunskap – jag visste inte att skillnaderna var så stora. Jag rättar till det.

      Gilla

  3. Pingback: Långsam reträtten från legitimationen | Maths hörna

  4. klalin says:

    Klockrent och kristallklart. Som sagt, man häpnar. John Kennedy Toole har skrivit en intressant bok om saken. Aspekter berörs även i boken ”Being There” av Jerzy Kosinski.

    Gilla

  5. Pingback: » Det börjar lukta fiasko Ordklyverier

  6. Pingback: Men SLUTA då! | Flumpebloggen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: