Björklund -72%

Jan Björklund presenterar ett förslag om två förändringar för att minska den administrativa bördan för lärare, så att vi kan fokusera på ”kärnuppdraget”.

Bra där! Det har faktiskt samma positiva klang som ”ordning & reda” (vem vill inte ha det, liksom?) eller ”Kunskap framför flum” (nej, det där är ingen riktig slogan, men det är det han brukar säga på ett ungefär).

Och vem vill inte slippa administration? Det är ju faktiskt något vi länge försökt få folk i Jan Björklunds ställning att förstå, men utan resultat.

Men å andra sidan. Om vi läser hans nyhetsbrev…

Tack vare Jan Björklund har kunskapsskolan återupprättats. ”Fler och tidigare nationella prov, tydligare kunskapskrav, skriftliga omdömen varje termin från årskurs 1, betyg från årskurs 6 och en betygsskala med fler steg; allt bidrar till att kunskapsuppföljningen blir bättre och att föräldrarna får tydligare information om hur eleverna klarar sig i skolan.” Och allt är Alliansens förtjänst, menar Björklund och slår sig därmed på bröstet. Men det är samtidigt detta han nu vill montera ner igen.

Antalet skriftliga omdömen från år 1 till 5 skall halveras enligt Björklunds förslag. Liksom antalet IUP – Individuella UtvecklingsPlaner. Och följande fyra år slopas dessa helt eftersom utvecklingssamtalen (som han i samma informationsbrev beskriver som att ”föräldrar fick veta hur deras barn trivdes i skolan, men inte hur det faktiskt gick för barnet”) nu plötsligt räcker gott i kombination med en betygsbokstav.

Summa summarum: Under elevens tid i grundskolan vill Jan Björklund – den tydliga informationens förkämpe – minska antalet skriftliga omdömen och individuella utvecklingsplaner från 36 till 10. Han vill alltså minska dokumentationen av elevernas kunskapsutveckling med 72%. Samma dokumentation som från 2006 och fram till alldeles nyss framhölls av samma politiker som en viktig del i återupprättandet av kunskapsskolan.

Var det kanske inte så viktigt ändå, när allt kom omkring?

Eller är det månne röstfiske?

Hur jag än vrider och vänder på det saknar jag idag mer förtroende för Jan Björklund än jag trodde var möjligt.

Om Jan Kjellin
Förskollärare, VFU-handledare, flumpedagog, skyddsombud m m.

3 Responses to Björklund -723

  1. Maths says:

    Tänk så det kan gå när folk inte vet vad de pratar om! JB vet väl inte vad han pratar om nu heller. Hans kritik av skolan från förr var röstfiske och nu fiskar han i grumliga vatten igen. Grumligt, för han ser inte vad som han pratar om. Han är lite flummig, den gode Jan.

    Gilla

  2. Ingmar says:

    Inte en dag för tidigt. Lärarnas arbetsbörda måste minska, den tid som inte är med eleverna…Tackar och bugar nu har jag tid för min familj också där hemma.

    Gilla

    • Janne says:

      Du har helt rätt. Lärares arbetsbörda måste minska.

      Samtidigt tror jag mer på en nitiskhet hos oss att faktiskt bara jobba de timmar vi måste och inte offra familj och fritid, än på en lösning som innebär att vi istället offrar en kvalitativ bedömning av elevers och barns utveckling och lärande (IUP, skriftliga omdömen) till förmån för en otydligare, kvantitativ sådan (betyg).

      Men det kräver att vi försätter oss i situationen där vi ”inte gör vårt jobb”. Och det kräver mod och självkänsla.

      Gilla

Lämna en kommentar