Vems legitimation snackar vi om, egentligen?

Jag hamnade i ett fiktivt samtal med min närmaste chef när jag cyklade hem från jobbet idag. Det var lönesamtal och hon frågade mig varför jag inte skaffat lärarlegitimation. Eftersom jag befann mig på cykeln, bekvämt instoppad i en varm huva som hölls på plats av hjälmen, kunde jag med berått mod låta svaret sväva ut i en evighetsmonolog utan att det egentligen skadade någon.

Jag började med mina vanliga invändningar om hur legitimationen inte höjer min reella kompetens och att det känns falskt att betala ytterligare pengar för att få be om att få godkänd en utbildning jag redan betalat ett sexsiffrigt belopp för att genomföra. Sedan tyckte jag nog något om att hon (chefen) gott kunde betala min legitimation om jag nu absolut måste ha en. Vet inte – monologen följde en associativ bana som är svår att spåra baklänges.

Men till slut hittade jag tillbaka till det där om att betala två gånger för samma vara. Och det är ju, som alla säkerligen förstår, helt jäkla orimligt. Det ger (som sagt) ingen högre kompetens, det ger ingen högre status, det kvalitetssäkrar inte ett skit.

Det enda legitimationen legitimerar är den skolpolitik som lett oss hit, där vi är idag. Det och den utbildningsminister som suttit bakom rattarna.

Lärarlegitimationen är Jan Björklunds bekräftelse på att han har rätt.

Varje ansökan är en guldstjärna på hans himmel. Ett erkännande av hans (skol-)politik.

Att jag skulle betala för att ge honom det erkännandet finns inte på kartan.

Möjligvis om det ingick en offentlig tårtning av ministern i fråga. Men absolut inte annars!

Om Jan Kjellin
Förskollärare med en skvätt socialantropologi i botten.

3 Responses to Vems legitimation snackar vi om, egentligen?

  1. klalin says:

    Och de lärare som väl fått sin legitimation bör få en klump i magen när de läser hur ”hepp-hepp” Skolinspektionen ser på sin nya uppgift, http://www.skolinspektionen.se/sv/Anmalningar/Nyheter-Anmalningar/Skolinspektionen-far-ny-uppgift-att-utreda-enskilda-larares-lamplighet/
    Jorå sörru, ens legitimation kan dras in om man inte kan karva fram ett reglementsenligt åtgärdsprogram. I vilken kurs på lärarutbildningen ingick det?

    Gilla

    • Janne says:

      Kravet på reglementsenliga åtgärdsprogram och korrekt satta betyg må vara en sak. Att bedöma i hur stor grad en lärare misslyckats med att ”förmedla kunskaper” – och därtill sätta en gräns när misslyckandet väger över är en betydligt klurigare och godtyckligare fråga.

      Sedan har vi möjligheten för (missnöjda) elever och föräldrar att begära prövning av lärarlegitimationen. När varje enskilt fall måste prövas individuellt riskerar detta att bli ytterligare en propp som följer direkt på den likartade propp som uppstod när lärare började lämna in sina ansökningar – där ingen tydligen var den andra lik.

      Joråsåatte… 😉

      Gilla

  2. Emelie says:

    Ånej, nu ångrar jag att jag sökte…

    Gilla

Kommentera

