Gör om, gör rätt

https://twitter.com/valaret2010/status/249775483351347201

Fredrik har rätt. Såvitt jag kan se saknar den examinerade, men olegitimerade, läraren/förskolläraren skyddsnät.

För mig som gammal sur-räv som inte sökt någon legitimation handlar det förstås om ett medvetet val, men som nybakt student är det en väldigt otrevlig situation. Som att spela rysk roulette med de senaste årens studier. Dessutom – som jag redan har påpekat i lärarlegitimationsdiskussionen – kräver det mycket av de mentorer som skall göra den slutliga bedömningen, eftersom man under sitt första ”riktiga” lärarår varken är den lärare man själv vill vara och knappast når upp till den nivå andra vill att man ska befinna sig på.

Att först genomgå en mångårig utbildning och ta en examen som inte bara kostar pengar i form av ett studielån som måste betalas tillbaka, utan även kostar tid, för att sedan tvingas genomföra ytterligare ett examensprov – den här gången praktiskt (trots att man redan – inom ramarna för utbildningen – genomgått verksamhetsförlagd utbildning), är dels förnedrande, dels ett ogiltigförklarande av lärarutbildningens legitimitet.

I Björklunds Sverige kan du inte bli lärare genom att gå en lärarutbildning på högskola och ta examen. Det har inget värde alls, tack vare lärarlegitimationsreformen med allt vad den innebär.

Nu är förstås tanken god i grunden. Provåret och legitimationen är en säkerhetsåtgärd. En slags gränszon som ska skilja de bra lärarna från de mindre bra. Men så länge den är separerad från lärarutbildningen blir den till ett hänsynslöst vapen – en splitterbomb som tar med sig många lovande unga pedagoger när den briserar.

Jan, införliva introduktionsåret i lärarutbildningen. Förläng VFU’n (och utbildningen) med 60 högskolepoäng och lägg merparten av dessa poäng i inledningen av utbildningen. Se till att varje VFU-period betygsätts (åtminstone enligt principen godkänd/ej godkänd) så att både kraven på studenterna och legitimiteten av lärarutbildningen ökar. Lägg ner dumheterna med legitimationen och återupprätta värdet i lärarexamen.

Gör om, gör rätt.

Istället för att kräva det av våra nyblivna lärare, kräv det av dig själv. För en gångs skull.

Advertisements

Om Janne
Flumpedagog och förskollärare. Bland annat...

3 Responses to Gör om, gör rätt

  1. Tack för det inlägget. Mycket välskrivet! Fredrik

    Gilla

  2. Pingback: Lärarlegitimation och introduktionsåret i diket « Fredriks blogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: