Flumpebloggens litteraturkanon, del 1

”Bland de egenskaper, som en lärare nödvändigtvis måste äga, är saktmodighet en av de viktigaste; om han inte är utrustad med ett tålamod av järn, kommer han nämligen trots hela sitt förråd av kunskaper att vara mycket olämplig för lärarämbetet, som måste utövas utan stränghet och vredesmod för att inte genom opassande utskällningar och prygel göra de unga hårdnackade.”

(Ludvig Holbergs Niels Klims underjordiska resa gavs ut första gången 1741.)

Om Jan Kjellin
Förskollärare med en skvätt socialantropologi i botten.

5 Responses to Flumpebloggens litteraturkanon, del 1

  1. Maths says:

    Jag tror jag förstår vad du menar. Men mest undrar jag hur du kom att läsa Ludvig Holbergs.

    Gilla

    • Janne says:

      Utrensning av gamla böcker på mitt stadsbibliotek. Tio spänn för en gammal science fiction-roman som jag aldrig skulle ha läst annars. 😉

      Gilla

    • Janne says:

      Eller… Sci/fi är det väl egentligen inte. Den genren existerade knappast på den tiden. Någon form av utopisk litteratur, snarare.

      Romanen beskriver Niels Klims upplevelser i en underjordisk värld och ställer dessa i relation till de ovanjordiska motsvarigheterna. Det har gjorts av andra och det har gjorts bättre.

      Gilla

  2. Ja- Märklig bok. från 1741 (det var det märkliga).
    Hade nog gått förbi den i bokbläddringen. Vad har jag lärt mig?
    Det finns citat att hämta för mitt gebit i de mest dammiga av hörn. Roligt.
    Läste Torgny Lindgrens Pölsan i helgen, och där finns en del eftersom meta-huvudpersonen är folkskollärare bara för att det fanns inte mycket annat att kunna bli om man varit lungsjuk i typ 20 år. ”Men också en lärare, muttrade han medan han skrev ännu några ord, kan förmodligen i all beskedlighet leva ett meningsfullt liv. I det närmaste.”
    Så där vet jag hur det kan bli. Meningsfullt. Ett strävansmål.

    Gilla

    • Janne says:

      På tal om märklig läsning har jag en gång försökt mig på något slags fantasy från sent 1800-tal, men eftersom den översättning jag hittade (eller om det var originalengelskan) också kändes som stammande från samma århundrade avbröt jag efter ett och ett halvt stycke, ungefär.

      Det är spännande att hitta de här beskrivningarna, eftersom de dels skildrar en gängse bild av läraren och läraryrket, och dels för att de förmedlar ett ideal; den saktmodige läraren med tålamod av järn som strävar efter ett meningsfullt liv.

      Men det är klart – på samma gång läser jag säkert Holberg som Fan läser Bibeln! 😉

      Gilla

Kommentera

