Ordning & reda i lärarrummet

Desto mer jag läser (propositionen, utredningen) om lärarlegitimationen, desto läbbigare känns det i magen.

Visst gör jag en väldigt kritisk tolkning, och visst kommer några av mina farhågor att visa sig vara ogrundade (hoppas jag). Men i likhet med Maths har jag svårt att hitta något enda relevant argument för införandet av en lärarlegitimation. På alla de springande punkterna är svaret ett annat än ”Lärarlegitimation”.

Förläng utbildningarna ett år. Skärp kraven på huvudmännen. Låt verksamheterna kosta.

Inför beslutet om lärarlegitimation omdefinierade man – med medias hjälp – skolans problem. Det är inte längre bristen på ordning & reda som skaver hål i elevernas kunskapsbehållare – det är lärarna. Så det är klart att svaret på skolans problem också var tvunget att omformuleras från just ”ordning & reda” till ”lärarlegitimation”. Och nu kommer det att vara lärarnas fel till man upptäcker att det inte hjälpte med en lärarlegitimation. Som om lärare och förskollärare rent generellt är ett gäng gnälliga latmaskar.

I ett svep har man neutraliserat landets kvarvarande lärarutbildningar. De som nyss stramat upp sig så pass att de fick behålla examensrätterna. Till vilken nytta, kan undras, nu när de examensbevis de utfärdar inget är värda förrän studenten bevisat sin rätta halt i ett läsår på nåder.

I ett svep tvingar man in oss lärare i en konstruerad karriärstege som man tror skall locka nytt blod till yrket. Om de nu står ut ett helt provår, vill säga.

I ett svep gör man oss lärare till potentiell kanonmat i och med det skärpa ansvar man ålägger oss som legitimerade lärare. Ett ansvar för en verksamhet som står och faller – som den alltid gjort – med huvudmännens vilja att satsa på den.

Rättning i ledet för latmaskarna bakom katedrarna! Ordning & reda i lärarrummet!

Det är ungefär så jag kan sammanfatta min känsla inför lärarlegitimationen.

Om Janne
Flumpedagog och förskollärare. Bland annat...

8 Responses to Ordning & reda i lärarrummet

  1. anne-marie skriver:

    Väldigt intressant. A-M

    Gilla

  2. Plura skriver:

    Janne, inte lätt när grimman läggs på. Själv funderar jag på nyttan med en legg. Det är ju inte den som gör att du blir duglig lärare.

    Gilla

  3. Lilla O skriver:

    Har också svårt att se hur en legitimation ska kunna höja lärares status. Examensbevis måste väl räcka? Risken är att vi invaggas i en falsk trygghet och/eller lutar oss tillbaka då legitimerade lärare självklart inte kan göra några fel Eller?

    Gilla

  4. fd rektor skriver:

    Jag försöker följa debatten på olika lärarbloggar. Detta ger mig ofta rysningar: hur kan nivån vara så låg? Hur kan debattör efter debattör vara så vinglig i sitt resonemang?
    Jag kan hålla med en blogginläggare i veckovis – men sedan kommer ett inlägg som ställer allt på tvärs. Varför är det så?
    Det finns och har länge funnits en grundläggande sjuka i skoldebatten. Man har på olka sätt velat äta kakan och samtidgt ha den kvar.
    Ett exempel på detta är ju det faktum att vi tar in nya saker och ämnesområden i skolan utan att ta bort något annat! Följden blir såklart att man inte hinner med.
    Ett annat exempel är synen på relationen mellan elev och lärare. Dagens elever är känslomässigt styrda och inte auktoritetsstyrda. Någon har uttryckt detta som att vi har lustbarn istället för pliktbarn. Tyvärr har vulgärdebatten misstolkat begreppet lust. Det handlar inte om att eleverna tillåts att välja huruvida de har lust eller inte. Nej om man kan få eleverna att se något som lustfyllt så kan man väcka intresse och engagemang som går långt över den pliktmentalitet som präglade tidigare generationer.
    Respekt från eleverna är inget man har utan något man bygger upp och slutligen förtjänar.
    Hur skall vi då nå dit? Ja, en svårighet är ju att det finns en anomali i dagens skola som inte får diskuteras. Det är det faktum att skolan håller på att bli en totalt kvinnlig värld. Vi vet från andra miljöer hur skadlig en enkönad yrkeskår kan vara, (försvaret och polisen tex) – men när det gäller skolan så är denna fråga inte relevant! Vår nye GD för skolverket ledde en utredning som i sina direktiv hade att utreda dennna fråga. I slutbetänkandet finns den inte nämnd med ett ord!
    Vi måste våga att studera och diskutera de verkliga , grundläggande problemen och svårigheterna.
    Hittills har man från många håll duckat för detta. Inte minns har LR ett ansvar för detta. När såg man senast ett framåtsyftande, skolutvecklande resonemang från det hållet?

    Gilla

    • Janne skriver:

      Du bjuder på många intressanta funderingar!

      Visst är det så att begrepp vulgariseras i debatten (från båda håll, kanske bör tilläggas). Det är ju bland annat därför jag och andra med mig kallar oss flum- eller relationspedagoger.😉

      Hur tänker du om riskerna med en enkönad yrkeskår?

      Gilla

  5. Jag tycker ditt inlägg är lite väl nedstämt. Jag är också tveksam till nyttan av lärarlegitimation. Jag tror också att det handlar om mycket annat, som du också tar upp, t.ex. förändringar i lärarutbildningen, skärpta krav på huvudmännen, låt det få kosta.

    Men jag tycker minst sagt att lärarutbildningarna, huvudmännen, rektorer, politiker m.fl. fått sig en rejäl känga i skoldebatten de med! Och visst talas det om skolmiljön och värdgrund i skolorna. Så riktigt så synd om lärarna som du kände då du skrev kanske det inte är, inte heller tror jag att alla ”Sveriges icke-Lärare” som följer debatten tror att det enbart är lärarnas fel eller kommer att vara enbart lärarnas fel framöver. Det finns många att skjuta kanon på eller ännu bättre förhandla och sluta fred med. För våra älskade ungars skull.

    Gilla

    • Janne skriver:

      ”Tillspetsat” kan jag drista mig till att kalla det.😉

      Nu var det ett tag sedan lärarlegitimationen var på tapeten – mycket annat har hunnit hända sedan dess. Kanske är det bra om den får mogna och vi kan börja se vilka effekterna verkligen blir. Såväl de direkta som de indirekta.

      Gilla

Kommentera

