Frågor om lärarlegitimationen

Från Lärarförbundets chatt i torsdags. Mina följdfrågor är tillagda i efterhand:

Lotta: På mitt examensbevis står det Lärarexamen för verksamhet i Grundskolans tidigare år. Började jobba 2007, efter studierna, men det har inte funnits jobb i skolan, så jag har arbetat i förskolan sedan dess… Vad händer med mig? Kan jag ansöka om någon legitimation? Skolan och/eller förskolan? Är anställd som förskollärare.
Jan Gladh: Hej Lotta! Ja, du kan ansöka om legitimation för den lärarexamen du har. Arbetskravet kan uppfyllas i och med att man jobbat i en närliggande pedagogisk verksamhet.

Min följdfråga: Menar Jan att Lotta kan använda sin (grundskol-)lärarlegitimation för att få arbeta i förskolan? Motverkar det inte i så fall lärarlegitimationens syfte om man kan jobba i en verksamhet, trots att man har fel behörighet?

Kristina Embäck: HUR BLIR DET FÖR FRITIDSPEDAGOGERNA?JAG HAR ARBETAT I 30 ÅR DE SENASTE 20 ÅREN SOM FÖRSKOLÄRARE MÅSTE JAG SLUTA ELLER BÖRJA OM PÅ NYTT KAN JAG FÅ LEGITIMATION?
Jan Gladh: Hej Kristina! Det finns bara två legitimationer, en för lärare och en för förskollärare. Om du har en fast anställning är det klart att du inte blir av med jobbet. Arbetsrätten gäller! Men efter 1 juli 2015 när legitimationsreglerna gäller fullt ut kan du inte ansvara för verksamhet/undervisning i förskolan.

Min följdfråga: Jans svar berör ett stycke jag läste i propositionen (2010/11:20) om ansvar. Jag förstod det inte riktigt då och inte nu heller. Blir mitt ansvar större med en legitimation, eller blir mitt ansvar mindre utan legitimation (i relation till mitt förskolläraransvar idag)?

Magdalena Carlsson: VAD ska jag med leg till? ”Flasha” på krogen? Bära på mig i min skjortficka (som jag inte har) varje dag?
Visst har jag ett universitetsbetyg som finns att tillgå för den som vill anställa mig!
Det kostar tid och pengar….. ge dessa till fler vuxna i skolan istället!
Magdalena
Jan Gladh: Hej Magdalena! Med legitimationen visar du att du besitter kvalitéer som de outbildade inte har. Du har ett särskilt yrkesansvar och det är det ansvaret som i första hand är legitimerat. Det innebär också att om du brister i yrkesansvaret kan du bli av med din legitimation. Själva legitimationen blir nog endast i form av ett registerutdrag, så om det blir så ”flashigt” på krogen vet jag inte.

Min följdfråga: Mitt examensbevis visar att jag besitter kvalitéer som de outbildade inte har. Vad är det som skiljer legitimationen från examensbeviset?

Jan Kjellin: Jag undrar på vilket sätt lärarleget skiljer sig från mitt examensbevis och varför min examen inte längre är tillräcklig?
Jan Gladh: Hej Jan! Själva examen visar att du genomgått en utbildning. Legitimationen är en garant för att du är lämplig och utför ditt arbete utifrån ett yrkesansvar. Dessutom kan du mista legitimationen om du brister i yrkesansvaret, examensbeviset kan aldrig någon ta ifrån dig.

Min följdfråga: Nu fick jag nästan svar på min förra följdfråga! Legitimationen är alltså en slags värdering av min förmåga som lärare?

Helene Wernborg: Jag är förskollärare och arbetar på ett föräldrakooperativ utan vare sig rektor eller ”förskolechef”. Vem ska intyga min lämplighet när jag ansöker om legitimation?
Mvh Helene Wernborg
Jan Gladh: Hej Helene! Föräldrakooperativet måste ha en styrelse med ordförande. Den personen är nog lämplig att utfärda ett intyg.

Min följdfråga: Vem intygar intygarens lämplighet? Ponera att min förskolechef är förhållandevis inkompetent och att han är benägen att skriva under intyg för all sin personal utan att först göra en rimlig lämplighetsbedömning – faller inte hela idén med legitimationen då?

Om Janne
Flumpedagog och förskollärare. Bland annat...

15 Responses to Frågor om lärarlegitimationen

  1. Maths skriver:

    Sitter själv och fundar på proppen och utredningen. Återkommer om det. Men en sak vill jag kommentera. Värderingen av din lämplighet, ska inte utbildningen göra den? Om lärarutbildningen släpper igenom vem som helst, då är det lärarutbildningen det är fel på. Det är t o m omoraliskt att släppa ut någon som man inte tror ska klara yrket.

    Gilla

    • Janne skriver:

      Det är lite det jag återkommer till i många av mina funderingar. Varför vågar man inte röra examensbeviset? Varför inte knyta det redan existerande examensbeviset till det register man nu skall bygga från grunden i och med lärarlegitimationen?

      Sedan räckte det med en plump i registret.

      Nu bollar vi istället med ett examensbevis som berättar vilken behörighet man har, en legitimation som berättar vilken behörighet man har och ett rejält frågetecken om den nya lärarroll som hamnar i glappet mellan examensbeviset och legitimationen.

      Gilla

  2. ChristerMagister skriver:

    Som jag skriver i min blogg finns det många frågetecken runt detaljer i reformen, men jag tycker att grundtanken är bra. Det grundläggande med lärarlegitimationen tycker jag är att en lärare inte längre kan bete sig hur som helst och ändå ”vara lärare”. Jag tycker att det är orimligt att en utbildning ger en person ”rättighet” att utöva ett yrke under en hel livstid, oavsett vad individen tar sig för eller hur h*n utför sitt arbete.

    Övergångsperioden är ju faktiskt ganska lång och jag tror att vi kommer få se vissa justeringar innan 2015.

    Gilla

    • Janne skriver:

      Jag förstår hur du menar, men jag har svårt att acceptera den generella bilden av att en yrkesutbildning inte längre skall ge ”rättighet” att utöva yrket i fråga. Och jag anser fortfarande att det här kunde ha lösts genom en uppstramning (ordning & reda?) av lärarutbildningarna, samt ett förändrat förhållningssätt till examensbeviset (se mitt ovanstående svar på Maths komentar).

      Gilla

      • ChristerMagister skriver:

        Ja, den enda skillnaden på dagens förslag om lärarlegitimation och på att strama upp synen på examensbeviset och vara noggrannare med att lärarna verkligen är behöriga är väl introduktionsåret?

        Kan det vara så viktigt att det är själva motivationen, eller är det helt enkelt så att införandet av en lärarlegitimation är en tydligare ”politisk bedrift” att skylta med?

        Gilla

        • Janne skriver:

          Det den gör är ju att markera en vilja/ambition hos den enskilda läraren att göra karriär. Man måste ju t.ex. ha en giltig lärarlegitimation för att kunna bli lektor (om jag förstått allt rätt).

          Och visst är det tydligt, politiskt sett, med införandet av en legitimation. Att det känns som kaka på kaka är nog bara oss lärare förunnat.

          Dessutom kunde man väl baka in introduktionsåret i utbildningen? Jag är snart färdigutbildad ”verksamhetsförlagd lärarutbildare” med uppdrag att handleda lärarstudenter i fält. Det innebär för mig en påbyggnadsutbildning utöver min lärarexamen och behörighet och för mina blivande studenter att de har en kvalificerad (om än ej ännu legitimerad) handledare. Dessa studenter har i nuläget sammanlagt en termins verksamhetsförlagd utbildning. Man kunde utan problem och knot baka in ytterligare två terminer (motsvarande introduktionsåret) i utbildningen med mig och mina verksamhetsförlagda lärarutbildarkollegor som mentorer och samtidigt integrera lärarlegitimationen i examensbeviset.

          Så var man klar när man fick sin examen.

          Gilla

        • Maths skriver:

          ”Politisk bedrift”. Det har jag inte tänkt på. Man ska inte underskatta den politiska fåfängan. Den nya skollagen och lagen om lärarlegitimation är på sitt sätt två ”bedrifter”.😉

          Gilla

  3. ChristerMagister skriver:

    När det gäller Lottas fråga säger väl Jan Gladh att Lotta kan få grundskollärarlegitimation trots att hon arbetat i förskolan, men underförstått säger han också att hon i fortsättningen ska arbeta i grundskolan.

    Gilla

  4. Pingback: Likvärdiga introduktionsår? « metabolism

  5. Andreas skriver:

    Proposition i all ära, men det finns fortfarande frågetecken. Då jag pluggade (tog ut examen för 10 år sedan), kunde man välja lite hur man ville göra gällande antal ämnen i examen för lärare i de samhällsorienterande ämnena. Jag har läst tre av ämnena och valde att läsa lite mer på djupet istället för att klämma in fyra ämnen. Examensbeviset säger ”Lärare för åk.4-9, specialisering de samhällsorienterande ämnena”. Delade meningar råder nu…en del säger att jag blir behörig i alla fyra delarna eftersom det var det som gällde då jag pluggade. Jag lever just nu i ett vakuum och inväntar besked angående detta.

    Gilla

  6. B skriver:

    Jag har försökt få fatt på svaret, men är antagligen trögtänkt. Kan någon hjälpa mig? Vad är det egentliga syftet med att införa lärarlegitimation?

    Gilla

  7. Mats skriver:

    MIn högst initierade källa menar att Skolverkets fråga-svar-sida inte är att lita på. Kanske är Gladh mer trovärdig – jag är rädd att vi kommer att få följa en bräcklig skuta vingla fram över stormigt hav de närmaste åren.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: