2011 – relationernas år!

Jag har uppdaterat om-sidan efter en kommentar från Eric på Barnomsorgsbloggen som fick mig att inse att den gamla beskrivningen av vår flumpedagogik inte riktigt gäller längre.

Det politiska oppositionsinslaget har klivit åt sidan för en mer dialogisk syn på skolpolitiken där det (med rätta) upplevs som mer konstruktivt att bejaka det som är bra än att såga det som är dåligt. Christermagister har samtidigt tillfört nytt liv till diskussionen med sin omformulering av vårt flumpedagogiska arbete som relationspedagogiskt – en beskrivning som mycket bättre skildrar det vi står för idag. Tycker jag.

Jag utropar härmed 2011 till relationspedagogikens år!

Om Janne
Flumpedagog och förskollärare. Bland annat...

9 Responses to 2011 – relationernas år!

  1. Pingback: Glädjen i uppdraget, 2011! | Jan Lenander – Lärare är bra att ha, blogg

  2. grundläggande fråga: finns det någon pedagogik som inte är knuten till relationer till barnet?
    nutida fråga: är pedagogiken i behov av starkare relationer till barnet?
    historiskt jämförande fråga: är den relationsbundna pedagogiken idag tydligare idag än förr?

    ert ämne får igång tankeverksamheten🙂

    / Eric, Barnomsorgsbloggen

    Gilla

    • Janne skriver:

      Bra frågor! Utmärkta att filosofera över.🙂

      Jag tror att Relationen måste vara närvarande för att det överhuvudtaget skall vara tal om pedagogik. Det är grundläggande.

      Det finns en koppling mellan styrka och tydlighet i Relationen. Tydlighet ger styrka. Relationen behöver bli tydligare.

      Relationen idag är annorlunda. Den har en annan tolkningsgrund att utgå från, ett lite annat syfte. Relationen igår handlade om makt. Om hierarkier. Relationen idag är ett sätt att plana ut hierarkier och synliggöra (den nödvändiga) maktaspekten mellan lärare och elev/barn.

      Så tänker jag. Tolka gärna.🙂

      Gilla

  3. okej, så det råder icke en betvivlan om att pedagogik just handlar om en relation till barnet, ty då vore själva definitionen av pedagogik angripbar – däremot syftar/efterlyser alltså du/ni den tydliga och närvarande relationen till barn/pedagogiken. bra tankar, bra svar på mina frågor.🙂

    men att vara relationspedagog, som du/ni har tillagt som bloggens innehåll; är det en titel för att just belysa en strävan efter att motsätta sig en sorts ”svag” relation till barn/pedagogik? i annat fall är begreppet relationspedagog, om än jag tro mig förstå poängen, att säga en sak 2 ggr.

    /Eric Wangel, Barnomsorgsbloggen

    Gilla

    • Janne skriver:

      Jag tror – och envisas med att använda just uttrycket ”tror” för att inte skapa missuppfattningen att definitionerna av flum- och relationspedagoger/-ik är enhetlig.

      Bloggens undertitel är ”ett grupparbete”. Det innebär att alla som deltar i samtalet, vare sig det sker här eller hos någon annan av oss ”flumpedagoger på nätet” (se länklistan i högerspalten), så är vi medskapare av begreppen i fråga. Dina frågor, eller snarare vår diskussion är en av dessa komponenter.

      Det kan alltså mycket väl vara så att relationspedagogen motsätter sig en ”svag relation till barn/pedagogik”. Jag skulle nog själv säga ungefär detsamma. Sedan får man sätta den motsättningen i sammanhang. Inom skolpolitiken, i skoldebatten, I skolans/förskolans/fritidshemmets praktik. Med mera.

      Och då vaknar de djupa diskussionerna, tror jag.

      Gilla

      • okej.

        i övrigt kommer nog, i synnerhet fritids, som ännu inte skolifierats, att betraktas som något ”flummig”. dock menar jag att fritids istället är abstrakt i sitt lärande. det ligger en viss skillnad i värdering mellan det abstrakta och flummiga. men samtidigt spelar man då fritids på skolans, eller snarare lärarens villkor, vilket bara delvis är en rättvis jämförelse.. men det går jag inte in på nu.

        sen har jag alltid en tanke på vad namn betyder. därför menar jag alltså att relationspedagog är ungefär som att säga samma sak 2 ggr, precis som barnpedagog – vilket gör att vuxenpedagog är en motsats i sig själv.

        men jag förstå ert sammanhang, jag freestylar bara lite🙂

        /Eric Wangel, Barnomrogsbloggen

        Gilla

  4. Henrik skriver:

    Jag vill bara säga att jag tycker att utvecklingen från motreaktion till sökandet efter egen ståndpunkt är väldigt glädjande! Jag önskar alla flumpedagoger ett gott relationspedagogiskt år!

    Gilla

Kommentera

