Dagens citat

”He was so learned that he could name a horse in nine languages; so ignorant that he bought a cow to ride on.” -Ben Franklin

Jag vet inte om Benjamin Franklin, bland allt annat han kunde titulera sig som, hade känt sig bekväm som flumpedagog. Han påminner oss i alla fall, i sitt citat, om vikten av en nyanserad syn på kunskap.

Elever skall inte lämna skolan proppade med kunskaper de inte har någon nytta av. Det skulle vara slöseri med tid och resurser. Samtidigt är det svårt att på förhand avgöra vilka kunskaper som kommer att vara nyttiga – både generellt och individuellt. Kunskap är sällan objektiv och förmågan att benämna en häst på nio språk kan vara oerhört värdefull i min situation, men samtidigt totalt meningslös i din.

En av de kanske allra första skolsituationer, där kunskap skulle överföras från en generation till nästa, gick ut på att lära eleverna göra upp eld. Det ansågs (med rätta) av den vuxenvärlden som A och O för överlevnad. Idag lever vi i en något mer komplex verklighet. Så komplex att ingen av oss riktigt vet vilken kunskap som idag motsvarar den ursprungliga elden. Ändå framhåller vi Kunskap som om det i sig hade ett egenvärde.

Och köper en ko i tron att det är en häst/horse/perd/hevonen/cavallo/kalë/cheval/kuda/konj…

Advertisements

Om Janne
Flumpedagog och förskollärare. Bland annat...

9 Responses to Dagens citat

  1. enligt O says:

    Helt underbart citat! Det säger en hel del om kunskapssyn och vad som händer om man lär sig fel saker. Vidarebefordrar till väl valda kollegor bumbs!

    Gilla

  2. Plura says:

    Janne – ett underbart citat.

    Det viktiga i all kunskapsinhämtning är att knäcka koden för ämnet, inte innehållet i sig. Det har ju som bekant en förmåga att ändra sig över tiden.

    Gilla

  3. Mats says:

    Vackert!
    Och oändligt lärorikt!
    Ha en riktigt god…. hmmmmm…. vad man nu säger vid den här tiden på året!

    Gilla

  4. Jan Lenander says:

    Ja, citatet går förstås att använda för att försvara mer fokus på kristendom än hinduism, mer svensk geografi än Pakistansk osv.

    God fortsättning önskar Janpedagogen

    Gilla

    • Janne says:

      Jo, det kan man förstås göra. Men bara under förutsättningarna att man först definierat kristendom och svensk geografi som värdefullare/viktigare än hinduism och pakistansk geografi.

      Och det i sin tur är ju helt beroende på den dominerande världsuppfattningen på den plats i världen där jag går i skolan.

      Föjdfrågan blir om den globala värld vi lever i har betydelse för hur vi definierar viktig resp. oviktig kunskap?

      Gilla

      • janlenander says:

        Placerar man in Franklins uttalande i sitt sammanhang blir kunskapen om hästarna i hemlandet viktigare än saker långt borta. Placerar man sig hos en svensk skolelev är svensk geografi mer praktiskt tillämpbar än pakistansk.

        Funderar man kring dagens globala värld så kan det absolut vara så att det är viktigare att kunna använda flera språk än att kunna köpa en häst för den som är bosatt i USA. Det är däremot tveksamt om det blivit viktigare för en svensk elev att förstå skillnaden mellan stora och lilla vagnen än att förstå varför kristna firar jul.

        Gilla

        • Janne says:

          Precis! Och the point I’m trying to make är att med den enorma kunskapsmassa som finns därute, med den mängd olika kunskapsbehov som finns därute och med den begränsade tid vi har att tillgodose eleverna med den kunskapsbas vi anser att de behöver, måste vi vara otroligt flexibla för att inte ”slösa bort” den tiden på t.ex. pakistansk geografi eller (svensk för den delen).

          ”Nära kunskap” idag handlar inte nödvändigtvis om samma sak, ens för eleverna i ditt klassrum. Ändå talar vi ofta om Kunskap som om den hade ett slags objektivt värde som gäller för ”alla”. Som om den har prio ett.

          Men utan att vi ens om vi ville, skulle kunna avgränsa och definiera vilken kunskap som motsvarar Franklins häst.

          Gilla

          • janlenander says:

            Där har vi tyvärr politikernas behov av uppföljning som i Lgr 11 tyvärr kommer innebär att innehållet är definierat och det kommer att begränsa vår flexibilitet. Sen finns det fortfarande mycket innehåll som handlar om att se och upptäcka samband mellan olika saker och där ska vi fortfarande välja exempel anpassade efter eleverna. Uppföljning av skolan måste ske i någon dimension och jag personligen gläds åt att ”hur” är så helt vår domän i den nya läroplanen att jag kan avstå från att ha kontroll på innehållet.

            En av mina käpphästar nu när Sverige valt att decentralisera ansvaret för skolan så kraftigt är att man åtminstone borde utnyttjat/utnyttja detta för att tillämpa lokal valfrihet mellan tydliga alternativ. Då skulle man kunnat lära ut geografi delvis med utgånspunkt från mellanöstern i några klasser där detta är bästa sättet att möta eleverna.

            Avslutningsvis citerar jag Anne-Marie Körling ”Det är ett skolår – detta år!” och jag ser fram emot detta år.

            Gilla

            • Janne says:

              Jag hade gärna sett att vi också fått vara delaktiga i ”vad” och ”när” – eller snarare att man sett det som en helhet.

              Det hade givetvis försvårat saker och ting, men jag tror samtidigt att det hade lett till ett mer gediget (och bättre?) resultat i slutändan.

              Men det är lite av en annan fråga, känns det som. Tur att året just har börjat! 🙂

              Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: