Måndagsmys med följdfrågor

Efter att läraren ”Stefan” uppmärksammat mig på att Flumpebloggen listats i senaste numret av Lärarnas Tidning under rubriken Lärare skriver om skolans värld – i eminent sällskap av Mats (Tysta Tankar), Christer (Christermagister), Lenox (På Förskolan), Anna (Ny i Svenska Skolan) och Öpedagogen – kände jag att det var hög tid att försöka strukturera (ordning & reda skall det vara!) upp min fritid så att jag uppdaterar bloggen på lite mer regelbunden bas.

Därför har jag, med början idag, bestämt att måndagkvällar skall vara skolbloggskvällar. Huvudsakligen, i alla fall. Vi får väl se hur det blir med den saken när det kommer till kritan.

Ni andra? Hur gör ni för att få tiden att räcka till? Eller äter, sover och skiter ni skolbloggar? För jag vill gärna se film ibland. Fippla med kameran. Skriva på någon av mina andra bloggar. Ha ett privatliv utanför datorn.

Var hittar ni tiden och vad väljer ni bort?

Om Janne
Flumpedagog och förskollärare. Bland annat...

9 Responses to Måndagsmys med följdfrågor

  1. Magda says:

    Tja du… jag brukar göra små mentala noteringar om vad jag ska skriva om och när jag ibland hittar en liten överbliven minut någon gång brukar jag raskt sätta mig ner för att skriva ner mina klokskaper. Tyvärr har jag då ofta glömt bort dem.

    Men när minnet samarbetar med mig så kan det bli ett par minuter av en lunchpaus, i väntan på något eller bara i språnget, liksom…

    Gilla

  2. Tiden har jag funderat mycket på. Jag önskar jag hade mer tid för detta med skolbloggandet för det ger så mycket att diksutera och ventilera sådant som rör ens jobb.

    Men tiden… Jag har i perioder inte alls haft tid för min skolblogg men när något händer eller när jag får inspiration att skriva, ja då hittar jag ju tid. Jag skriver aldrig på arbetstid utan det är mest på min fritid.

    Gilla

  3. Lisa says:

    Egentligen borde det få räknas som arbetstid! Alla vet ju att den reflekterande praktikern är en bra idé – och vi vet att det är livsnödvändigt om inte lektionerna ska dö – men när tankar tar tid är det plötsligt pengar som räknas istället…

    Gilla

  4. Janne says:

    Intressanta svar! Jag känner igen mig i alla tre; de mentala noteringarna som är väck när man väl sitter där och inspirationen som kommer och går. Och visst är vi reflekterade praktiker så det smäller om det – alla vi som skriver och diskuterar på olika skolbloggar! 🙂

    Gilla

  5. Magda says:

    Jag tycker absolut att det ska kunna räknas som arbetstid! Huruvida det ska ske inom ramtiden eller inom förtroendetiden kan ju diskuteras, men den pedagogiska och professionella input jag fått och får via andras – och understundom min egen – bloggar tillför mycket och är ett mycket bra komplement till det jag får av, och ger till, mina kollegor. Här hinner vi ju så sällan stanna upp och föra de där Viktiga Samtalen och göra de gemensamma reflektionerna som vi så väl skulle behöva!

    Gilla

  6. Mats says:

    Absolut!
    Den professionelle läraren arbetar ständigt med att synliggöra sin verksamhet och föra politiska diskussioner om innehållet!

    Kolla här:
    http://www.skolaochsamhalle.se/skolpolitik/ina-alm-flumskolan-nya-ansikte/

    Gilla

  7. Lilla O says:

    Jag tänker mycket och skriver snabbt. Nu bloggar jag inte mest om skolan, även om det blir några inlägg varje vecka utan om böcker som mer måste räknas som ett intresse. Har valt att ha en spretig blogg istället för flera strukturerade dels för att jag är en ganska spretig person, men också för att jag läser en hel del ungdomsböcker som faktiskt har lite med yrket att göra.

    Hittar tid? Ja du, tv:n slits inte ut längre.

    Gilla

  8. Steffot Stefan says:

    Ja du.
    När TVn är på är jag bredvid vid datorn. Kollar. Letar. Pluggar.
    Reflektion är den viktigaste delen av bedömningen i mitt arbete med högstadieelevers betygshets, och den tiden är helt raderad i 35timmars veckan, som om den vore oviktig. Saknar en kvalitativ tanke med skolans värld. Vill ha en riktning oberoende av ekonomin senaste kvartalet.
    Arbetstid – fritid? Var är skillnaden? Vi har ingen stämpelklocka i skolan på 2010 talet. Ingen början inget slut. Sorgligt, dåligt och bra. Bara vi lever.
    Och är nöjda. Ge oss mer betalt så försvinner funderingarna?
    Ibland vill jag ha en klocka in och en klocka ut på dagen. Men hur?
    Bryt upp den gamla ordningen och gör om. Strunt i Avund och gör ordentligt.
    Jag gör min tid. Du gör din.
    Låt oss få en verklig tid.

    Gilla

Kommentera

