Skollagsutmaningen 2009

Det blir inte mycket tänkt och ännu mindre skrivet såhär års. Jag känner inte heller några större behov av att uttrycka mig skolbloggsmässigt, varför den redan inledda bloggtystnaden med stor sannolikhet kommer fortsätta in på det nya året.

Men innan jag helt släpper Flumpebloggen vind för våg i ytterligare en ungefärlig vecka, tänkte jag komma med en liten utmaning (eller om det är en uppmaning) med anledning av den nya skollagsremissen.

Det första jag lade ögonen på när jag skummade det tusental sidor som förslaget till ny skollag omfattar var frågan om behöriga lärare, något som både jag och Dagens Skola tagit upp.

Men det finns förstås många fler aspekter som förtjänar att lyftas fram i lagförslaget. Och alla bär vi på varsin ryggsäck som får oss att se vissa avsnitt markerade med neongul överstrykspenna. Så när era magar återställts efter julbordsexcesserna och ni har bytt de julklappar som bytas kan (och bör), kan ni väl sätta er och fundera över vilken del av lagförslaget ni tycker är riktigt bra, riktigt dåligt och vad ni tycker om förslaget som helhet.

Och som vanligt gör ni det antingen i en kommentar här nere, eller i er egen blogg (med en liten hänvisning i en kommentar, så vi hittar dit).

God Jul och ett Gott Nytt År!🙂

Om Janne
Flumpedagog och förskollärare. Bland annat...

One Response to Skollagsutmaningen 2009

  1. Plura skriver:

    Så här mellan skinka och nyårsbubbel har jag mellanlandat.

    Ja, vad ska man säga om det stora aktstycke som lagrådet ska smälta. Kan konstatera att när det gäller mål- och resultatstyrning lagfäst den i förslaget. Likaväl som läroplanerna som riktmärke för alla skolformerna oavsett driftsformen.

    Sedan kommer det riktigt utmanande för lärarkåren. Det är de som tillsammans med rektorn som ska se till att det systematiska kvalitetsarbetet bedrivs och dokumenteras.

    Det är ett avsteg från det som gäller idag.

    Någon kan förledas att jubla att kvalitetsredovisningen ska försvinna. Men säg den glädje som varar länge.

    Eftersom det systematiska kvalitetsarbetet lyfts från förordningar till lag har kraven ökat. Det innebär också kravet på dokumentation. I förarbetet och remisskommentarerna till paragrafen om dokumention kan man läsa att skolor bör ha ett kvalitetssystem som styr det pedagogiska arbetet. Undra hur det ska gå till och hur det ska efterlevas.

    Tja, det var några funderingar så här tredje dag jul från Plura. Säkert kommer fler och många diskussioner att spinnas på den nya 10-talet.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: