Hur många timmar går det på en arbetsvecka?

Egentigen gör sig frågan bättre hos de av er som faktiskt har ferieanställning – själv har jag en vanlig semesteranställning. Det handlar alltså om förslaget från SKL att införa 40-timmarsvecka (semesteranställning) för lärare.

Jag hade gärna haft ferieanställning. Inte minst för de extra timmarna varje vecka jag då skulle kunna lägga på den planering som i nuläget sällan hinns med, eller som det naggas på när den för stora barngruppen kräver min närvaro även under de timmar jag egentligen skulle ha haft min enskilda tid. Och under lovmånaderna, då förskolan i alla fall går på tomgång, skulle jag slippa sitta av just den tid som jag hade behövt under terminerna på ett sommardagis, på en bänk i skuggan, med en kopp kaffe, medan fem för mig okända barn, ihopskramlade från lika många förskolor, leker i sandlådan tillsammans. (I och för sig är det lättförtjänta pengar, men det är, för att använda en aktuell term, resursslöseri. Tänk om den här tiden kunnat användas till fortbildning istället!)

Å andra sidan har jag förstås mina 40 timmar/vecka. Punkt slut. Inga ofrivilliga kvällspass vid köksbordet med planering eller uppföljning medan resten av familjen umgås i vardagsrummet. Inga syrliga kommentarer från folk som inte förstår vad jag jobbar med om alla långa och många ledigheter jag avnjuter hela tiden. Jag har ett jobb med arbetstider som alla andra.

Men pedagogiskt sett ser jag få fördelar med 40-timmarsveckorna. Jag tror att de skulle kräva ännu mer ”engagemang” i form av obetald övertid. Något som i DN förvisso beskrivs som en dygd och det som skiljer en bra lärare från en dålig, men som trots allt, i verkligheten, skapar en utbränd lärarkår och ett än mer oattraktivt yrkesval.

Men det här säger jag från mitt förskoleperspektiv, där jag längtansfullt ser upp till skolan och dess lärare, vars ferieanställningar är mer anpassade till den pedagogiska verksamhetens art än min semesteranställning.

Jag vill veta vad ni lärare säger. Ni som har ferieanställning. Hur går era tankar kring det här? Skriv en kommentar eller länka till ert egna blogginlägg!

(Christer har som vanligt redan gjort det….)

Om Jan Kjellin
Förskollärare, VFU-handledare, flumpedagog, skyddsombud m m.

19 Responses to Hur många timmar går det på en arbetsvecka?

  1. Lilla O says:

    Här är mitt inlägg i debatten. Märkte att jag lät väldigt arg (som vanligt) och avslutade lite mjukare. Jag tycker ju faktiskt om mitt jobb trots allt.

    Ett varv till

    Gilla

  2. Tweedelee says:

    Jag har vräkt ur mig en massa ord hos mig, det är mitt bidrag. Jag är arg…

    http://tweedelee.wordpress.com/2009/11/11/varfor-har-vi-skola/

    Gilla

  3. Jag ser två själ att införa 40-timmarsvecka för lärare.

    1. Det kommer att bli lättare att få upp lönerna
    2. Folk som väljer läraryrket för att det är så många semesterveckor kommer avskräckas.

    Jag tycker dock inte att det är en toppenidé med reglerad arbetstid. Men som det ser ut nu tror jag att lärarna är loosers. Det ser fett ut med jättemånga semesterveckor, men vill man göra ett bra jobb måste man jobba in en hel del av dessa lediga dagar. Samtidigt har det blivit lite av en helig ko att behålla de långa ”loven”.

    Gilla

    • Morrica says:

      Hur menar du skulle 40-timmars arbetsvecka göra det lättare att få upp lönen? Berätta, hur tänker du?

      Gilla

    • Janne says:

      Med risk för att låta tjatig är jag också nyfiken på hur du tänker i punkt 1.

      Och – som en mer allmänt ställd fråga (alltså inte bara till Kristoffer) – vad tänker man sig egentligen att lärarna skall syssla med på sommarlovet?

      Gilla

      • Jag tror att de långa sommarloven setts som en förmån som gör det lättare för arbetsgivarna att hålla nere lönen. Arbetsgivarna vill dessutom i många förhandlingar reglera arbetstiden till 40-timmarsvecka. Men facken verkar mer angelägna att lägga fokus på den frågan än frågan om lönen.

        Gilla

        • Janne says:

          Jag har svårt att förstå förmånsargumentet. Det är klart att folk på ”utsidan” ser det som lyxigt (och det är klart att det är det när man väl sitter där och firar midsommar i godan ro), men i praktiken är det ju ingen lyx och det vet både lärarna och arbetsgivarna.

          Gilla

          • Varför är det så viktigt för lärarna att bibehålla sommarloven om de inte ser det som en förmån?

            Gilla

            • Morrica says:

              Kan det vara så, tro, att man egentligen ser det som en förmån men samtidigt är lite glad i martyrrollen som ju i någon mån förutsätter att man inte alls har några förmåner, och att man just därför vill behålla den men samtidigt inte låtsas om att man inte ser det som en förmån?

              För långsökt?

              Gilla

            • Janne says:

              En förmån hade varit 40-timmarsveckor OCH sommarlov. Så är ju, vilket vi alla vet, inte fallet.

              Men, för att ge ett (av säkert flera) svar på frågan: Jag ser inget värde i att lärare arbetar mer än de två, tre veckor per år man redan gör (studiedagar under läsåret, samt veckan efter/före terminsstart) i en skola utan elever.

              Gilla

              • Morrica says:

                40-timmarsveckor, med arbetsbörda anpassad därefter, och sommarlov hade varit en än större förmån.

                Men ärligt talat Janne, jag förstår inte alls hur du tänker när du hävdar att sommarlovet, jullovet etc INTE är förmåner. Förklara, är du snäll, jag vill gärna förstå!

                Gilla

                • Janne says:

                  Jag tror att vi fastnat i frågan om innebörden i ordet ”förmån”… 😉

                  Så återigen: Eftersom ledigheten utgörs av inarbetad tid, ser jag det inte som en förmån – men väl förmånligt – att få vara ledig på sommarlovet. Viktlg skillnad.

                  Man skulle förstås kunna se det som en förmån att ha den form av flexarbetstid det innebär att på det här sättet kunna jobba in sommarlovet under resten av året, men det blir lite långsökt. Och med den reglering som finns av den här förmånen är det svårt att se den som särskilt förmånlig i alla fall.

                  Kristoffer förstår inte varför det är så viktigt att behålla sommarloven. Jag förstår inte varför det är så viktigt att göra sig av med dem?

                  Gilla

                  • Jag förhåller mig ganska neutral i frågan. Men jag noterar att det är en helig ko för lärare och så fort man börjar fundera på reglerad arbetstid hör man högljudda och ofta oresonliga röster från lärarkåren som protesterar.

                    Jag har inte sagt att det ÄR en förmån med långa sommarlov, utan att det SES som det. Jag tror att lärarna i själva verket är grundlurade eftersom de ofta jobbar ännu mer än sina 45 timmar och spenderar stora delar av loven till att planera nästa läsår. Skulle man däremot reglera arbetstiden och därmed tillåta lärare att ta ut övertid skulle lönekontot för många bli fetare och det skulle synliggöras på ett helt annat sätt hur mycket tid läraryrket tar i anspråk.

                    De som är vinnarna i det här systemet är de lärarna som använder sin förtroende tid till att åka hem och pyssla om blommorna eller annat. Och såna lärare tror jag att det finns fler av än vi vill erkänna.

                    Gilla

                    • Janne says:

                      ”Endast beordrad övertid”, brukar mantrat lyda i min kommun och arbetssituation, vilket innebär att allt arbete utanför arbetstid som inte uttryckligen tillåtits av rektor förvandlas till bortkastad fritid. Därför tror jag inte man skall utgå från att en reglerad arbetstid skulle ge många extra övertidskronor i lönekuvertet, även om lärarna skulle arbeta lika mycket som tidigare.

                      Men visst skulle det kunna synliggöra tidsåtgången. Och det är ju trots allt en av kärnfrågorna, tycker jag. Frågan är dock om inte det i sin tur skulle tolkas som ineffektivitet av ekonomer, politiker och media?

                      Gilla

        • Janne says:

          En annan tanke jag får är hur det jobb som idag kräver 45 timmar/vecka skall kunna utföras på 40 timmar?

          Eller: Vilka av lärarens uppgifter är av den arten att de kan vänta till läsårets slut innan de genomförs?

          Gilla

          • Morrica says:

            Tja, det är väl studiedagarna då. Fortbildning. Läsårsplaneringen skulle kunna göras på betald arbetstid, inte på det som idag anses som ledig tid. Samplanering inför läsåret, kanske.

            Vad mer?

            Gilla

  4. Ailas says:

    Jag orkar inte ens argumentera längre, så trött är jag på detta eviga tjat och denna eviga misstro.

    Ni kommer inte att ge er förrän allt ligger i aska. Nöjd sedan?

    Gilla

  5. Pingback: Omarknadsföringens mysterier « Flumpebloggen

Lämna en kommentar