Liten utvärdering efter första perioden

”På sistone har det blivit ett inlägg i veckan”, konstaterar jag lite dystert innan jag börjar rota i orsakerna. Jag vill förstås inte forcera fram flumpedagogiska inlägg och ”diskussionsunderlag”, men samtidigt vill jag förstås hålla liv i bloggen och diskussionen.

Men jag vet inte riktigt hur? Vi har diskuterat kunskap, lärande, ordning & reda, betyg… Vi har liksom gått igenom de viktigaste punkterna, känns det som, och nu skriver jag istället inlägg som primärt tillhör den allmänna skoldebatten snarare än flumpedagogiken och försöker skapa en koppling däremellan genom att försöka inbjuda till diskussion.

Jag har heller inte känt mig helt bekväm i diskussionerna kring målstyrning och struktur, eftersom jag uppfattar de frågorna som liggande på ett annat plan, liksom. Ansvarsfrågan när det gäller elevers lärande är en annan sak än frågan om hur lärandet går till och hur vi kan utnyttja det. Tänker jag.

Närmare tvåhundra kommentarer på det fåtal inlägg som ändå skrivits är ett bra betyg och det i sig kräver att bloggen hålls vid liv.

Den ”nya riktning” Flumpebloggen är på väg i, efter att ha lagt grunden i våra centrala frågor, får bli att med viss regelbundenhet läsa av temperaturen i de flumpebloggar som finns här ute. Några av er står redan med i listan till höger och kanske finns det fler som vill vara med?

Diskuterar vi samma frågor? Var står vi i de här frågorna och finns det en röd, flumpedagogisk linje att följa genom hela bloggrullen? Lite självanalys, kanske man kan kalla det.

Och så kommer jag förstås att varva det med egna små funderingar, förstås. Och backa tillbaka till gamla diskussioner. Det är ju inte så att frågan om t.ex. kunskap är utagerad vid det här laget!

Men främst kommer jag alltså att försöka ta en åskådarplats, referera matchen och dra några slutsatser inför nästa veckas tipsomgång på flumpetipset… 😉

Men det här är bara mina tankar. Ni har också något att säga till om. Vad vill ni kunna använda Flumpebloggen till?

Om Janne
Flumpedagog och förskollärare. Bland annat...

2 Responses to Liten utvärdering efter första perioden

  1. Att separera det som tillhör den allmänna skoldebatten från flumpedagogiken är nog omöjligt. Dessutom är det väl till stor del vitsen med bloggen? Att se om vi kan bena ut några gemensamma nämnare i debatten?

    När det gäller olika dimensioner i debatten så är t ex strukturen kanske inte en direkt pedagogisk fråga, men eftersom pedagogiken påverkas så tycker jag att även det ämnet har en plats här.

    Att sammanfatta vad vi andra skolbloggare skriver är en bra idé. Det kan ju hjälpa till att få syn på gemensamma nämnare.

    Sammanfattningsvis; jag tycker att bloggen har fyllt en funktion trots att den är så ny och att du ser ut att ha en vettig plan för fortsättningen.

    Jag tänker på det här med att få in nya tankar och fler som vill vara med… De flesta som skriver här har ju även egna bloggar, men skulle man kunna bjuda in även personer som inte har tagit det steget att skriva här? Alltså egna inlägg i stället för ”bara” kommentarer… Du kan ju inte ha bloggen öppen för alla, men kanske kan du lägga upp en mailadress dit man kan maila texter man vill ha publicerade? Lite som en insändarsida där du har full frihet att välja vad som publiceras…

    Gilla

    • Janne says:

      Tack för feedback!

      Jag kanske tar mig vatten över huvudet om jag försöker separera flum- och skoldebatt för mycket. Samtidigt lutar jag åt att försöke behålla bloggen lite opersonlig, sådär så att det från min sida inte raljeras lika mycket som hemma på Lancefestivalen.

      Egentligen tror jag dock att det mest handlar om att ”vissa” skolbloggare är hyperaktiva och kör om mig i debatten hela tiden… 😉

      Sista punkten, om det där med att få in nya tankar, har jag funderat lite på, men inte riktigt i de konstruktiva banor du föreslår. Tanken att ha en slags ”insändarfunktion” är spännande och tänkvärd, och epostlösningen låter rimlig. Vet att Dagens Skola kör med nåt liknande koncept…

      Gilla

Kommentera

