Remissperiod 1 har börjat!

Anna på bloggen Ny i svenska skolan uppmärksammar att Skolverket nu påbörjat remissperiod 1 i arbetet med sitt ”uppdrag att utarbeta förslag till nya kursplaner för samtliga skolformer inom den obligatoriska skolan”.

I sann (flumpedagogisk) grupparbetsanda inbjuder man till diskussion genom att erbjuda intresserade att ta del av utkasten till förslagen fram till och med den 12 oktober. Förutom denna inbjudan finns 1 000 skolor formellt knutna till arbetet i form av referenser för att ”få in synpunkter på de kursplaneutkast som skrivs under hösten 2009”.

För att underlätta diskussionen tillhandahåller Skolverket även ett diskussionsunderlag. Tanken är väl främst att detta skall användas av referensskolorna, men det går lika bra att använda i andra sammanhang – varför inte i det egna personalrummet eller på sin blogg?

Underlaget är indelat i fyra områden (användbarhet, språk, struktur och omfattning) och innehåller totalt tio diskussionsfrågor. Jag kommer att kasta ut diskussionsfrågorna i fyra separata inlägg så kan vi föra en flumpedagogisk diskussion om kursplanerna här på bloggen.

Om Jan Kjellin
Förskollärare med en skvätt socialantropologi i botten.

5 Responses to Remissperiod 1 har börjat!

  1. Lisa says:

    Hej!
    Jag har inte läst kursplaneförslagen än, bland annat för att jag som stressad gymnasielärare just nu inte hinner sätta mig in i dem ordentligt. En sak slår mig dock när jag läser diskussionsfrågor du redovisar i de inlägg som följer på detta: Inte en enda fråga (utom möjligen den sista) berör kursplanernas egentliga innehåll.

    Är inte det konstigt? Varför vill man inte att lärare och skolor ska diskutera innehållet, utan bara formen? (Luktar det lärarförakt och storebrorsmentalitet igen?)

    Gilla

    • Janne says:

      Jag tror att frågorna om innehåll kommer längre fram. Såhär står det på Skolverkets hemsida angående detta:

      ”De utkast till kursplaner som vi presenterar nu, under remissperiod 1, är långt ifrån färdiga. Till exempel finns det inga kunskapskrav formulerade. De kommer att presenteras under remissperiod 2. Utkasten varierar i nuläget en hel del både när det gäller formen och det språkliga uttrycket. Syftet med att gå ut med så ofärdiga utkast är att få synpunkter inför det fortsatta arbetet…”

      Så det kan helt enkelt vara så att kursplanerna inte ”innehåller” så mycket ännu, och att man i det här skedet vill hitta en heltäckande struktur att bygga resten på.

      Man jag vet egentligen inte, för jag har inte heller hunnit läsa dem ännu… 😉

      Gilla

      • Plura says:

        Bästa svaret får ni av Anne-Marie Körling som sitter med i Skolverkets projektgrupp.

        Och jag måste påminna om att kursplanen som är uppe till översyn är grundskolans. Ingen annan skolform.

        Gilla

  2. Lilla O says:

    Har skrivit ett par inlägg, ett mer övergripande och ett om svenskämnet. Tänkte köra de ämnen som berör mig och försöker få med alla punkter.
    http://lillaosblogg.wordpress.com/2009/10/07/nya-kursplaner/
    http://lillaosblogg.wordpress.com/2009/10/07/kursplaneutkast-i-svenska/

    Gilla

Kommentera

